pátek, února 17, 2006

ASKIBURGION

Nedávno mi můj kolega v práci položil zajímavou otázku. „Jestlipak znáš původní název hor Jeseníků“ ? Je to rodilý Šumperák a veliký patriot tohoto pohoří. No a já přijal tuto otázku, jako výzvu. Pátral jsem dlouho a nedalo mi to spát.

Při svém pátrání jsem se dostal až do 2. století našeho letopočtu k jménu řeckého astronoma a zeměpisce Claudia Ptolemaia. Ten ve 2. století n.l. nakreslil mapu Evropy a na její severní části vyznačil velký horský masiv, který nazval Askiburgionem. Psal rovněž o tom, že zde žije chytrý a pracovitý národ Biochaimů. Přiložíte-li Ptolemaiovu mapu na mapu dnešní, pod Askiburgionem naleznete Nízký a Hrubý Jeseník. Netušil, že tímto dal vlastně první jméno Jeseníkům. Askiburgion.

Ani jsem netušil, k jak zajímavým informacím se při svém pátrání doberu. Tento zeměpisec dokonce označil oblast Durynského lesa a Krušných hor jako tzv. „Sudetayle“, neboli v překladu „pohoří divokých prasat“. Odtud také novodobý výklad slova Sudety. Ale k tomu možná někdy jindy.Úkol byl splněn na výbornou.

Jsem každopádně kolegovi za tuto krásnou kvízovou otázku vděčen, protože při svém pátrání jsem zjistil mnoho dalších užitečných informací o tomto pohoří a určitě se letos v létě Askiburgion může těšit na to, jak ho budu poznávat při svých projížďkách na kole.

0 Comments:

Okomentovat

<< Home