úterý, února 14, 2006

Den Svatého Trifona vs. Svatý Valentýn

Dneska je tu zase haló okolo svátku všech zamilovaných a je to rok od roku silnější. Odevšad jsem bombardován nabádáním, abych své manželce koupí čehokoliv udělal radost. Když se juknu na net, ráno co jsem pustil rádio v autě, no a ještě že nemám čas na obchody. Absolutně mě nemotivuje si večer pustit zprávy v televizi. Kupujte jak šílení, utrácejte, je přeci Valentýn, no ne?

Nechápu to, je to vyloženě cílená akce na trouby s jediným cílem, vydělat co nejvíc prachů na stádu ovcí. Kdo a proč mi nakazuje, že zrovna dnes musím dávat najevo své drahé polovičce, že o ni stojím? Proč mám zrovna dnes jít obchodu, koupit nějakou pozornost nebo v lepším případě přijít, přitulit se, mít ji rád? Copak nelze dělat pořád, jako by nic? Osobně nemám rád, když jsem do něčeho nucen a každý mi to musí spiklenecky vyčítat. Dělám to automaticky, "něco" uvnitř si řekne samo. Stejně jako k tomu nepotřebuji dárky. Nikdo nemá právo mi diktovat, kdy mám mít někoho rád více, než jindy. Jsem totální odpůrce tohoto zprofanovaného svátku.

Dnes je o mnoho zajímavější svátek Den Svatého Trifona. Je to bulharský svátek vína a vinařů. Tento svátek slavili již původní obyvatelé Bulharska – Trákové, kdy oslavovali znovuzrození boha vína.

V tento den se muži scházejí ve vinohradu, ořezávají keře vinné révy a potírají je vínem, svěcenou vodou a popelem ze Štědrého večera. Poté se scházejí u „krále“ – tím je ten vinař, který měl loni největší úrodu hroznů a nejlepší víno. Král a další vybraný muž se musí opít, aby byla i letos dobrá úroda.

Svatý Trifon se narodil v roce 225 ve Frýgii v Malé Asii. Ve svých 17 letech vyléčil dceru císaře Gordiana a stal se slavným. V roce 250 se stal obětí pronásledování křesťanů, které prováděl Gordianův nástupce Decius.

0 Comments:

Okomentovat

<< Home